dijous, 28 d’agost del 2014

Dubtosa veracitat

Senyores i senyors ha arribat el moment en que no n’hi ha prou de llegir les noticies, a més les hem de contrastar abans d’arxivar-les al nostre disc dur de neurones.
Potser a vosaltres no us passa, però jo que com molta gent m’informo a base de twitter de les entitats periodístiques. Però últimament fins i tot en aquestes més serioses hi ha hagut notícies que s’han desmentit i han passat unes hores en que realment la notícia ho era només per la seva incertesa. Parlo de la vida d’una persona i, sense ser la primera vegada que passa.
Aleshores de què serveix una notícia ràpida si l’has de posar en dubte? Que fem amb aquelles re piulades on es “tunegen” portades de diaris? I els comptes falsos per aixecar merder abusant dels insults per tenir més protagonisme?
Si hem de passar més temps contrastant el que veiem, potser millor esperar a l’endemà a veure imprès sobre paper el que són ja, notícies velles.
Tot per l’afany de ser el primer en dir-ho, sense saber-ne la certesa, però el primer. 
A veure per quan una xarxa seria, que ja veig que tot el que són ocells blaus acabaran abatuts, per no fer les coses bé. 

10 comentaris:

Sergi ha dit...

Suposo que parles de Peret, que va aixecar polseguera perquè deien que ara sí, ara no. Jo abans m'informava de moltes coses als blogs, i ara també miro twitter, però miro de contrastar les notícies amb els diaris abans de creure-les. Ara, et diré una cosa. De vegades falla i no saps si la notícia és certa, cal esperar. Però també et diré que molts cops m'he assabentat de coses molt abans que surtin als diaris i eren veritat. La immediatesa funciona, però també has de saber a qui creure i a qui no. Ja sé que parles de comptes de diaris, però bé, hi ha fonts fins i tot més fiables.

Laia ha dit...

Per defecte professional, suposo, que considero que sempre hauríem de contrastar la informació. I ja no només per evitar caure en casos com aquests de "tunejament" de notícies (deplorables, Photoshop ha fet molt de mal), sinó perquè moltes notícies es poden veure de diferents maneres, sobretot en política. Una notícia sobre X morts, doncs segurament serà notificada per diferents diaris sense alterar aquest nombre. Però agafem alguna notícia de caire polític (per exemple, la consulta), i mirem què diu La Vanguardia (ja no dic La Razón!) o què diu l'Ara... Algun d'ells falseja? Segurament cap d'ells és objectiu i per tant ens arriba la informació tergiversada, és feina nostra saber què creure, o fer un mix ambdues coses. I a l'hora de quantificar la gent que assisteix a les manifestacions?? No acabaríem mai de posar exemples...

Núria Martínez (Bruixeta) ha dit...

No hi ha res més complicat que intentar esbrinar si el que veus a twitter és cert o no... Normalment contrasto el que veig amb el diari ( de normal l'Ara o el Punt Avui), però de vegades ni així treus l'entrellat.

Gemma Sara ha dit...

Els periodistes necessiten temps per contrastar notícies, però se'ls demana immediatesa, ser els primers, perquè això demana la xarxa, o sigui nosaltres... Crec que fets com aquest del Peret els fa reflexionar, almenys, des de l' Ara, el Bassas es disculpava en aquest sentit, fent una reflexió sobre la professió de periodista i la circulació de les notícies avui en dia.

M. Roser ha dit...

Tampoc entenc aquest afany de ser el primer en donar una noticia, a més un dia pot ser un i després un altra...Jo que no llegeixo diaris( si, ja sé que està mal vist, miro les notícies per la tele, i quan hi ha algun fet destacable contrasto els diferents telenotícies i si ho diuen en més d'un, doncs ja m'ho crec...
Bon vespre, Joan.

Pakiba ha dit...

Jo et diria el mateix que M. Roser,ja que hi ha medis o diaris que en teuan de pollaguera

Relatus ha dit...

Perquè la gent que creu assabentar-se d'una noticia abans que la resta se sent poderosa. I la difon ràpidament perquè els altres sàpiguen ho poderosa que és. Fins i tot hi ha qui escampa vídeos de terroristes assassinant i no se n'adona que els està fent un favor fent-los publicitat gratis.

Elfreelang ha dit...

al dissortat Tito Vilanova també el van donar per mort abans del fet...la rapidesa i el poc criteri és la culpable m'imagino

Carme Rosanas ha dit...

Jo m'he arribat a cansar de la immediatesa i del Twitter... no sé si hauria de tancar el meu compte de Twitter, de tant poc que hi vaig.

Audrey ha dit...

Reconec que el meu compte de twitter no el miro gaire, per no dir ben poc! :-S i tanta immediatesa i fluxe d'informació és una bogeria. Però és el que hi ha en aquesta era digital i feina nostra és a apendre a gestionar-ho.